Over Retourneren.nl

Je kent het wel. Even nieuwe kleding of dat horloge die nu in de sale is online bestellen! Webshops sturen de producten vaak gratis op en houden je exact op de hoogte wanneer het pakket geleverd wordt. Maar hoe zit het met retourneren? Dit proces is vaak helemaal niet zo gemakkelijk en overzichtelijk. Hiervoor hebben we Retourneren.nl in het leven geroepen. 


Retourneren.nl helpt webshops het retourproces te verbeteren, en maakt het daarnaast voor consumenten eenvoudiger om een retourzending aan te maken. Betekent dit dat wij willen dat iedereen gratis mag retourneren? Nee helemaal niet! We willen dat de ervaring van het terug sturen voor de consument net zo duidelijk is als het ontvangen van een bestelling. Voor de webshop willen we dat ze efficiënter kunnen omgaan met hun retouren zonder dat dit ze enorme investeringen en tijd kost.


Eindelijk hopen we hiermee de retourkosten te verlagen voor de webshops, en willen we consumenten meer informatie geven over het retourproces om retouren te verminderen.


Onze visie op Retourneren

Dagelijks worden er meer dan één miljoen pakketten verzonden binnen Nederland, en dit worden er alleen maar meer. Een groot deel hiervan zijn online bestellingen, die wij als consumenten aankopen bij een webshop. Dit houdt dus in, een miljoen pakketjes met daarin milieuvervuilende verpakkingsmaterialen, dieselbusjes die door wijken en steden rijden om maar zo snel mogelijk onze pakjes te bezorgen. Uiteindelijk komt gemiddeld 10% van die pakketten weer retour. Dit kost de maatschappij veel geld, en heeft bovendien impact op het milieu en leefgenot.


Wij van Retourneren.nl geloven dat de toekomst van retouren efficiënter zal moeten:

  • Consumenten en webwinkels delen samen de retourkosten: een (lage) drempel om onnodige retouren te voorkomen is naar onze mening de beste strategie
  • Om impact op de samenleving te minimaliseren, stimuleren we het inleveren van het pakket bij een pakketpunt. Dit heeft een minimale belasting op de omgeving.
  • Om te zorgen dat geretourneerde producten nog zo goed mogelijk verkoopbaar zijn, informeren we consumenten over het retourproces en geven we tips om het pakket zo goed mogelijk terug te sturen.

Retouren hebben dus een vrij grote maatschappelijke impact, maar zijn ook een basisrecht voor de consument. De uitdaging is een juiste balans te vinden; een uitdaging die wij graag aan gaan!

- Chris & Marijn, Retourneren.nl

Made in Amsterdam. Retourneren.nl is een initiatief van SendDirect B.V.