6 misverstanden over retourneren

Waar veel webwinkels niet bij stilstaan is dat er verschillende rechten en plichten zijn rondom het verkopen van producten. Rechten zoals het herroepingsrecht en ook wel afkoelingsperiode genoemd. Dit basisrecht zorgt ervoor dat consumenten, producten kosteloos morgen retourneren. Echter zijn er nogal wat misverstanden over het herroepingsrecht en het terugsturen van producten naar webshops.

1. Minimaal 14 dagen retourrecht

Een consument mag 14 dagen na ontvangst van zijn of haar bestelling de gekochte artikelen kosteloos retourneren. Dit betekent overigens niet dat de consument de artikelen gratis mag terugsturen. Hiervoor dient de consument zelf de verzendkosten voor te betalen, wanneer de webshop dit niet biedt als service.

2. Gratis retourneren?

Met kosteloos retourneren wordt dus bedoeld dat de consument geen handelingskosten, verzendkosten, transactiekosten of andere kosten in rekening worden gebracht. Consumenten moeten dus exact het bedrag teruggestort krijgen wat ze hebben afgerekend. Sommige webshop rekenen hier vaak toch nog een soort van handelingskosten in door. Dit is dus verboden. Een webshop heeft vervolgens het recht om 14 dagen na ontvangst van je retourzending het bedrag te crediteren naar je bankrekening.

3. Vooraf je retourzending aanmelden

Waar ook veel misstanden over zijn is het verplichten van vooraf verwittigen van de retourzending. Vaak geven webshops aan dat dit verplicht is om vooraf aan te kondigen dat een product retour komt en dat hiervoor een formulier moet worden ingevuld. Wanneer dat gedaan is ontvangt de consument een de retourprocedure. Dit is echter een misopvatting vanuit de webshops. Wel is het voor jou en de webshops handig om dit proces te stroomlijnen om fouten te voorkomen en tijd te besparen.

4. Kosten voor de retourzending

Het betalen voor je retourzending is voor veel klanten vaak een flinke tegenvaller en wordt vaak in reviews al negatief punt beschouwd. Webshops zijn verplicht dit vooraf aan te geven en de retourprocedure goed uit te leggen en een kostenindicatie te geven van de retourzending.

5. Schade tijdens de retourzending

Wanneer een retourzending beschadigd is aangekomen bij de webshop ben je als klant verantwoordelijk voor de kosten daarvan. Een webshops moet in deze situatie contact met je opnemen en de waardevermindering van het artikel overleggen. Erg vervelende situatie, jij als consument moet dan de eventuele schade claimen bij de vervoerder. Wij raden dan ook altijd aan om de zending verzekerd op te sturen.

6. Uitzonderingen van herroepingsrecht

Webshops die bederfelijke waren, loterijkaartjes, losse tijdschriften of op maat producten verkopen vallen buiten het herroepingsrecht. Daarnaast vallen ook verzegelde producten zoals software of dvd’s of medicijnen die zijn geopend onder de uitzondering van het herroepingsrecht.