Voorkom problemen en verzeker je retourzending


Wanneer je als consument een bestelling retour gestuurt naar de webwinkel ben jij verantwoordelijk voor deze zending. Dit kan voor hele vervelende situaties zorgen wanneer deze zending onderweg beschadigd of vermist raakt. Vandaar dat wij SendDirect (onderdeel van Retourneren) hiervoor een verzekering aanbiedt speciaals voor dit soort gevallen.


Verstuur je retourzending verzekerd

Verzekerd verzenden geeft jouw zekerheid. Raakt een pakket beschadigd of kwijt, dan vergoedt de verzekeraar de inkoopwaarde + de verzendkosten als de claim wordt goedgekeurd. 


Lees de echter wel goed de Algemene Voorwaarden door voor je gaat verzenden met de onze verzekering. Wanneer je de verzekering toepast op je zending, ga je namelijk automatisch akkoord met de voorwaarden. 


Hoe je zending te verpakken?

Gezien zendingen in grote aantallen verwerkt worden door sorteermachines en in containers worden gestapeld, is het van groot belang dat je pakket goed wordt verpakt. Let daarbij op het volgende: 


Het pakket moet bestand zijn tegen een val van 100 cm, ongeacht of deze neer komt op een vlakke zijde of een hoek. 

Het pakket dient ook bestand te zijn tegen regen, wind, sneeuw en andere vormen van neerslag en tegen atmosferische drukverschillen.  

Verpak een zending zorgvuldig in een stevige doos (passend bij de inhoud), met een goede buffer zodat het schokbestendig is. Stem de verpakking goed af op de kwetsbaarheid, het gewicht en de grootte van de inhoud. Zo verklein je de kans dat je pakket beschadigd of te laat geleverd wordt. 


De verantwoordelijkheid voor het verpakken (binnen- en buitenverpakking) en labelen van de pakketten, het verstrekken van de documentatie over de inhoud overeenkomstig met de eisen, berust bij de verzendende partij. We raden aan om altijd de retourzending te versturen in de doos waarmee de webwinkels jouw bestelling in heeft versturen.


Sluit de doos zorgvuldig met bijvoorbeeld duct tape en breng minimaal drie stroken aan op de boven- en onderkant van de doos, zodat de middelste naad en de zijnaden dicht zitten.


Gebruik ter opvulling en bescherming van de inhoud materiaal met een hoge dichtheid. Schuimvlokken en proppen papier zijn niet geschikt, omdat ze onder het gewicht worden platgedrukt. Op maat gemaakt golfkarton of inzetstukken van piepschuim werken beter en geven stijfheid aan de doos.


Wat te doen bij schade of verlies 

Wanneer schade is veroorzaakt bij het uitleveren van een pakket, dient de schade binnen 14 dagen na ontvangst van de zending te worden gemeld. Als de schade na de tiende dag wordt gemeld, wordt de claim afgewezen door de verzekeraar. 


Een beschadigde zending kan alleen geclaimd worden als deze bij de afzender terug is. Als de beschadigde zending wordt gehouden door de geadresseerde, zal de claim worden afgewezen. 


Gemaakte reparatiekosten door de afzender kunnen geclaimd worden. Voor aanvullende inspectie kan de verzekeringsmaatschappij het beschadigde item opvragen. De verzendkosten hiervan worden ook vergoed. Bewaar het item dus tot de claim is afgerond. 


Een verloren zending claimen

Bij een verloren zending dient de verzekerde 10 dagen te wachten voor het indienen van een claim binnen Europa, vanaf de laatste elektronische scan door de vervoerder. Voor zendingen buiten Europa geldt een termijn van 15 dagen vanaf de laatste elektronische scan. 


Voor zendingen die niet gescand zijn door de vervoerder, dient de verzekerde maximaal 15 dagen te wachten voor het indienen van een claim voor zendingen binnen Europa. Voor zendingen buiten Europa staan hiervoor 20 dagen, om de vervoerder voldoende tijd te geven om de zending alsnog te leveren.


Wanneer een pakket niet traceerbaar is, maar wel verloren is geraakt door de vervoerder, moet de verzekerde een bewijs van afleveren aan het postkantoor kunnen overhandigen.


Anders kan niet bewezen worden dat het pakket daadwerkelijk is afgegeven aan de vervoerder. Als dit niet kan worden overhandigd, zal de claim worden afgewezen. 


Het claimen van verlies of beschadig

Alle claims moeten binnen 14 dagen compleet ingestuurd zijn richting ons, om in aanmerking te komen voor vergoeding.

Bij het indienen van een claim heb je de volgende gegevens nodig: 


  • Originele inkoopfactuur van de verzender

  • Kopie van de originele factuur van de zending naar de ontvanger

  • Foto van het pakket (zichtbaar verzendlabel)

  • Foto van de inhoud van het pakket (bij schade aan de zending, 5 schade foto's) 

  • Foto van de eventuele opgelopen schade (bij schade aan de zending)

  • Een bewijs van de ontvanger dat het pakket beschadigd of niet ontvangen is


Benodigde documenten voor bij een verloren zending: 


  • Pick-up report

  • Bewijs van afleveren bij postkantoor

  • Bewijs van ontvanger dat de zending niet is geleverd

  • Zoals bij schade claims beschreven facturen 


Bemiddeling- en verzekeringskosten vallen niet onder de dekking van de verzekering.


Uitgezonderd van de verzekering

De volgende producten zijn uitgesloten van de verzekering: 


  • Bloemen en planten

  • Kunst

  • Glazen artikelen

  • Katoen (in zijn onbewerkte / onverwerkte vorm)

  • Voedsel

  • Levende dieren

  • Losse edelstenen en edelmetalen

  • Geld

  • Sigaretten

  • Eieren

  • Bulk producten

  • Televisies, laptops & telefoons


De volgende landen zijn uitgesloten van de verzekering:


  • Afghanistan

  • Angola

  • Bolivia

  • Irak

  • Iran

  • Nigeria

  • Noord Korea

  • Paraguay


Note: elk land dat momenteel of tijdens het afsluiten van de verzekering onder embargo is bij de Verenigde Staten of Verenigde Naties wordt uitgesloten.


Overige voorwaarden

Onze verzekeringen worden mogelijk gemaakt door Online Shipping Insurance Services Inc. Zij beoordelen claims die worden ingezonden door SendDirect gebruikers. SendDirect kan niet aansprakelijk gehouden worden of wettelijk verantwoordelijk worden gesteld voor de uitkomst van een claim. 


Hier vind je de Algemene voorwaarden van de InsureShip verzekering.